۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

بررسی پدیده ای به نام بسیج، از دیدگاه تاریخ

در پیوند با پدیده بسیج که به عنوان ابزار قدرت و اعمال فشار از جانب روحانیت غالب بر جامعه مورد استفاده قرار میگیرد، بد نیست که ابتدا ریشه تاریخی آن را بررسی نماییم. در همین باب دکتر هما ناطق جامعه شناس بنام ایرانی، پژوهشهای بسیار جالبی پیرامون پدیده لوطیان در دوران قاجار داشته که بی ارتباط با پدیده بسیج و چماقداران حکومتی امروز نیست.

در زیر به برسی گوشه هایی از این تحقیقات تاریخی وسپس پیوند آن با جامعه امروز ایران می پردازیم.
ویلهم فلور ، یکی از مورخان معاصر و محقق در تاریخچه لوطیان یاد آور میشود که واژه "لوطی و الواط" با "لات و لوط" و داش مشتی از یک خانواده است که در واقع کلاه مخملی های لنگ بدوش نیز بجای مانده از آن دوران هستند که مقامات مذهبی و روحانی در آن دوران از این گروه ارازل و اوباشان به عنوان گروه های ضربت استفاده میکردند. اصولا روحانیت از این گروه اجیر شده جهت تصویه حسابهای شخصی و حذف فیزیکی رقبا یا جهت تصرف زمین و ملک و املاک در روستاها استفاده ابزاری میکردند.
به گواه یحیی دولت آبادی نویسنده سر شناس ایرانی کمتر روحانی متنفذی بود که لوطیان چماقدار خود را نداشته باشد. این قشون مسلح را کوچکترین بهره ای از سواد و اصول دین نبود . جملگی آزمند پول بودند و نان و آبشان از اجیر شدن به راه دستبرد به املاک و اموال مردم فراهم می آمد.
این جماعت در ابراز دینداری راه و روش ویژه خود را داشتند. به طور مثال محلات شهر ها را به نام دوازده امام می آراستند یعنی به شهر ها جنبه دینی میدادند و از این راه اعتماد مردم را به خود جلب میکردند و برای بدست آوردن دل مردم گه گاه ترازوی بازاریان را نیز زیر نظر میگرفتند تا کم و زیاد نباشد.
این افراد به نام دین باج شرعی هم میگرفتند .سرپرست مسیونرهای آمریکایی گواهی میدهد در ارومیه هفته ای نبود که لوطیان چماقدار به نام دین دست به آدمکشی نزنند.


به طور خلاصه همانطور که در این بررسی های تاریخی مشاهده نمودید هر مرجع و روحانی به فراخور حال خود تعدادی از این چماقداران را در اختیار داشته که امروزه نیز به همین منوال ادامه دارد. با این تفاوت که این بار حکومت مذهبی با درآمدهای سرشار نفتی و به لطف پیشرفت تکنولوژی گروه چماقداران خود را به یک شبکه کاملا مجهز پیشرفته و مافیایی تبدیل کرده که بوسیله آن علاوه بر اعمال فشار بر مردم عادی، در تمام ارگانها و مراکز دولتی ونیمه دولتی هم دفتر و دستکی برای آنها بنا نهاده تا حد اکثر استفاده را از این ابزارقدرت داشته باشد.امروزه از دانشگاه محل تحصیل خود گرفته تا هر ارگان و سازمانی که وارد آن شوید چشمتان به جمال دفاتر بسیج دانشجویی و بسیج کارمندی و بسیج ... منور میگردد.


در گذشته تا آنجا که به تجربه دیده بودیم جوانان بیکار را با وسوسه دریافت موبایل و در اختیار قرار دادن موتورسیکلت های مدل بالا و موارد نظیر آن، به شرکت در بسیج تشویق میکردند ولی امروزه به برکت حمایتهای نامحدود دولت احمدی نژاد، بیش از پیش وارد مسائل اقتصادی شده و از دریافت وامهای خرد و کلان گرفته تا شرکت در مناقصات و مزایدات، حسابی به نوایی رسیده اند.

یکی دیگر از تفاوتهای حال و گذشته این گروه از چماقداران در این است که تا آنجا که دیده شده بود این افراد از ابزارهای سنتی خود مانند چوب و چماق و پنجه بکس و زنجیر جهت حمله به تجمعات اعتراضی یا صنفی و دانشجوئی استفاده میکردند ولی امروزه با حمایت های دولت سرکوبگر بیش از پیش به انواع تسلیحات نظامی دسترسی پیدا کرده و به طور آزادانه و غیر مسئولانه بر علیه مردم بی دفاع بکار میبرند که نمونه های فراوان آن را در برخورد با تجمعات اعتراضی مردم در پیوند با نتایج انتخابات دیده ایم.


در آخر با توجه به اینکه این دسته از چماقداران دقدقه هیچ نوع مسئولیتی حتی در حد سپاه پاسداران را هم ندارد و با خیال راحت و کاملا غیر مسئولانه دست به هر اقدامی بر علیه مردم میزنند و با توجه به تکیه بیش از حد رژیم دیکتاتوری بر این گروه از ارازل و اوباشان ، میتوان نتیجه گرفت که حکومت بار دیگر چشمها را بسته و حتی بر علیه خود نیز یاقی شده و با تکیه بر یاقیانی مانند بسیج برعلیه هر اقدامی هرچند قانونی مانند انتخابات، آشوبگری و یاقی گری را در سرلوحه کار جدید خود قرار داده.
یا به عبارت ساده تر، زده به سیم آخر...

۲ نظر:

  1. جالب بود و تاثر بر انگيز
    خاك پدران است كه دست دگران است
    هان اي پسران خانه نگهدار پسر شد

    پاسخحذف
  2. با درود بر دوست و هموطن گرامی
    از اینکه با نوشته خود وبلاگ - فعال نشده ی - من رو نورانی کردید ممنونم
    وبلاگ زیبا و در عین حال مفیدی دارید مخصوصا مطالبتان در مورد کسروی بزرگ و سایر مسائل که دیدم چقدر با من تشابه فکری دارید
    در کل برای شما آرزوی موفقیت میکنم

    پاسخحذف